Hier volgt een uitleg voor de 4x4 zonder te kijken. Als je dit wilt leren, is het wel belangrijk dat je M2 kunt voor de 3x3. Dit heb je namelijk veel nodig.

Wat is het verschil tussen 3BLD en 4BLD? Voor de hoeken niks. Dat blijft hetzelfde, al heb je een 892x892. Maar voor de randen zit hier een klein verschil, namelijk dat je C, K en W anders behandelt, en dat je 2 keer zoveel moet onthouden. Ik zal straks uitleggen hoe. Ook moet je de centerblokjes oplossen.

 

De centerblokjes:

Elk centerblokje op een 4x4 heeft zijn eigen letter. Dit is met hetzelfde schema als voor de hoeken. Dus als je een hoekblokje A hebt, is het centerblokje dat eraan grenst ook A. De methode om de centerblokjes op te lossen heet U2. Dit verraadt natuurlijk al dat de formule om er twee om te draaien U2 is. De buffer is A, en dit wordt door U2 omgewisseld met C. Dus als je TE RF moet onthouden, dan zet je eerst T in C met een setup, dan doe je U2, en dan doe je de setup terug, en zo ga je langs alle letters.

Die setup moet aan een bepaalde voorwaarde voldoen: je mag alleen middellagen draaien. Dat zorgt ervoor dat, behalve centerblokje C, de rest van de bovenste laag niet kapot gaat. Hier een lijst met setups, en elke keer dat er R staat, bedoel ik dus Rm, en met L bedoel ik dus Lm etc.

A: Buffer

B: Speciaal

C: Niks

D: Speciaal

E: R U R'

F: U F' U' F

G: R' D R

H: F D2 F'

I: R U2 R'

J: F' U F

K: D' R' D R

L: F D F'

M: R U' R'

N: F' U2 F

O: R' D' R

P: D F D' F'

Q: U' R U R'

R: F' U' F

S: R' D2 R

T: F D' F' 

U: Speciaal

V: Speciaal

W: Speciaal

X: Speciaal

 

Er zijn hier dus 6 speciale letters. Hiervoor hoef je echter maar 3 formules te leren. Elke keer dat je U, W of X krijgt, zet je hem namelijk in V en doe je de formule voor V. Vergeet dan niet om hem weer terug te zetten! Dus als je U moet onthouden, doe je D, formule voor V, D'. Dan nu de formules:

B: r' F' U Rm U' Lm' U Rm' U' Lm F Rm U2

D: l F' Rm U Lm' U' Rm' U Lm U' F l' U2

V: l' U' Rm2 U' Lm U Rm2 U' Lm' U2 l U2

En ja, ook hier moet je je letters in groepjes van 2 verdelen, want elke keer dat B of D 2e komt, moet je de andere doen. Dus moet je onthouden BE IB, dan doe je BE ID.

 

De randblokjes:

Nogmaals, als je nog geen M2 gebruikt voor 3x3, moet je dat nu echt gaan doen.

Je hebt vast wel door dat er niet genoeg letters zijn om alle randblokjes een naam te geven. Er zijn namelijk geen 48 letters! Nee, dat klopt. Maar er zijn er ook geen 48 nodig. Je geeft nu niet elke sticker een naam, maar elk blokje! Hoe dan? Leg je vinger eens op hoekblokje A. Maak nu een rondje op het bovenste vlak, met de klok mee, totdat je weer terugkomt op A. Nu heb je 8 randblokjes aangeraakt. En nu geven we daar 4 van een naam: telkens die ene die het verste weg is. Dus leg opnieuw je vinger op hoek A. Om nu naar rand A te gaan, sla je dus 1 rand over. Dus vanaf hoek A ga je 2 plaatsen naar rechts, en dan kom je bij rand A.

Hierboven zie je een afbeelding van een 4x4 waar ik 12 letters op heb gezet. Dan krijg je een iets beter indruk van hoe je de blokjes namen geeft, en ook dat echt elk blokje een naam heeft. 

Zoals ik al had gezegd, zijn er een aantal blokjes die je anders moet behandelen. Dat zijn C, K en W. Voor alle andere letters is alles wat je moet doen hetzelfde qua setup (of formule voor I en S).

En eigenlijk is voor C, K en W wat je moet doen ook niet heel moeilijk. Je draait gewoon net zo vaak Lm totdat het blokje op plaats Q is. Dan doe je de formule voor setup-M2-setup terug voor Q, en daarna zet je hem weer terug.

Dus stel dat je CK FS moet onthouden. Dan doe je voor C:

Lm'-setup-M2-setup terug (voor Q)-Lm

Dan komt K: Lm2-setup-M2-setup terug (voor Q)-Lm2

F: setup-M2-setup terug (voor F)

S: S is hier 2e in het groepje van 2, dus gebruiken we niet S, maar I. Nu doe je dus de formule voor I.

LET OP: Als C of W 2e in lettercombinatie is, hoef je niet meer de andere te doen. Dat is op een 4x4 voor de randblokjes alleen nog maar zo voor I en S, niet meer voor C en W.

Omdat er 2 keer zoveel randblokjes zijn, moet je vanzelfsprekend ook ongeveer 2 keer zoveel letters onthouden. De hoeken op een 4x4 doe je gewoon net zo als op een 3x3.

 

Oneven aantal letters:

Het was bij een 3x3 altijd zo dat als het aantal letters voor de randen oneven was, dan was het aantal letters voor de hoeken dat ook. Bij een 4x4 is het anders: Het aantal letters is onafhankelijk van elkaar. Dus als het aantal letters voor de centerblokjes oneven is, hoeft dat niet zo te zijn voor de randen en hoeken, enzovoorts. Dan nu de formules die je moet doen als het oneven is:

Centerblokjes: U2

Randblokjes: Rm' U2 Rm U2 Rm' U2 Rm F2 Rm F2 Rm F2 Rm2 F2 Rm' U2

Hoekblokjes: U2 R U R' U' r2 F2 U2 Rm2 U2 F2 r2 U R U' R' U2

Als je overal een oneven aantal letters voor hebt, voer je het in deze  volgorde uit:

Oplossen centers, U2, oplossen randblokjes, Rm' U2 Rm U2 Rm' U2 Rm F2 Rm F2 Rm F2 Rm2 F2 Rm' U2, oplossen hoekblokjes, U2 R U R' U' r2 F2 U2 Rm2 U2 F2 r2 U R U' R' U2, blinddoek af, en hopelijk een opgeloste kubus zien!

 

 

 

Maak jouw eigen website met JouwWeb